Om oss

Bakom Språk-, läs- och skrivbyrån finns en engagerad duo bestående av Ingrid Thulin Olander och Lejla Mandzic. Vi är legitimerade logopeder, språk-, läs -och skrivutvecklare och specialister inom språk-, läs- och skrivutveckling. Utöver vårt dagliga arbete med elever, skolor och förvaltningsledning skriver vi även läromedel för förlaget Liber. Vi är aktiva inspiratörer inom språk- och läsutveckling på Instagramkontot Språklässkrivbyrån med en ständigt växande följarskara. 

Vår expertis ligger inom kompetensutveckling, behovsanalys och processtöd. Byråns arbete bedrivs alltid utifrån vetenskaplig grund. Vi har lång erfarenhet och gedigen kunskap inom området och strävar alltid efter att erbjuda hög kvalitet i det som efterfrågas. 

Förskolor, grundskolor och kommuner i hela landet står inför utmaningen att stärka våra barns och elevers språk-, läs- och skrivutveckling. Vi kan hjälpa dig med att identifiera vad nästa steg i just din verksamhet är, så att dina barn/elever får stärkta förutsättningar att klara resterande skolgång och arbetsliv. Lösningar kan ligga i behov av att stärka pedagogernas kompetens, att effektivisera och utveckla användning av screening för att kunna följa barnens/elevernas utveckling, eller att vidare stärka kvaliteten i undervisningen. Oavsett vilken nivå i organisationen du befinner dig på har vi gedigen kunskap, erfarenheter och kan erbjuda förslag på stöd.

Alla barn kan utveckla sitt muntliga språk inför skolstart. Nästan alla elever kan lära sig läsa. Om ni inte är där än i er verksamhet, eller inte vet hur vägen framåt ser ut, kan vi hjälpa er komma dit. 

Ingrid Thulin Olander

Ingrid är verksam som språk-, läs- och skrivutvecklare i Lunds kommun där hon arbetar på förvaltnings- och skolnivå i förskola, grundskola och anpassad grundskola. Har även erfarenhet av uppdrag som projektledare i satsningen Nyanländas lärande tillsammans med Skolverket. 

Lejla Mandzic

Lejla arbetar som logoped på en F-9 skola i Malmö stad med en majoritet elever med annat modersmål än svenska. Där verkar hon för att stärka språk-, läs- och skrivförmågor på skolnivå hos samtliga elever genom att vidareutveckla uppföljning, tidiga insatser och fokus på att stärka både muntligt språk och avkodning.

Lejla är för tillfället föräldraledig och tar emot uppdrag planerade under 2025.  

Liber Läs! Ordkunskap

Vi saknade ett läromedel för lärare som vill stärka elevernas ordförråd på ett systematiskt sätt, med fokus på ämnesövergripande ord. Med evidensbaserade metoder för att lära ut ord på djupet får du som lärare 30 färdiga lektionsplaneringar för förskoleklass och årskurs 1. 

Läs en intervju med oss om läromedlet här! 

Vill du testa själv?  

KLADD Via QR-kode länken kan du hämta - lägg till länk!